TOP 10 TIPS VOOR DE ONDERHANDELAAR DIE ANTWOORDEN WIL

 

1. Bereid je vragen voor

Verzeker je ervan dat je een reeks van vragen voorbereid waar je antwoorden op wilt hebben. Niet alleen omdat je nieuwsgierig bent, maar omdat je begrip wilt krijgen voor de standpunten van de ander. 

2. Slechte vragen = slechte antwoorden

Denk goed na over de formulering van je vragen. De manier waarop je de vragen stelt speelt een belangrijke rol bij krijgen van de juiste antwoorden. 

3. Wees specifiek

Wollige of slappe vragen worden misschien wel gewoon genegeerd. Verzeker je dat je de ander ook voldoende tijd geeft om adequaat te reageren. Dat kan betekenen dat je tijdelijk genoegen zal moeten nemen met stilte. Laat de ander gewoon zijn denkwerk doen en stoom niet door in de veronderstelling dat zij je geen antwoord willen geven. 

4. Stel geen meervoudige vragen

Hoe laat gaat de trein, van wel perron en van welke kant komt hij aan? Er zullen maar weinig mensen zijn die antwoorden : 13.10, 2, links. Stel je vragen één voor één en verzeker je eerst van je antwoord voordat je verder gaat met je volgende vraag.

5. Waarom willen zij deze vraag niet beantwoorden?

Is het omdat ze de vraag niet begrijpen of omdat ze iets te verbergen hebben?

6. Stel geen vragen waarop je het antwoord niet wilt horen

"Is dit je laatste bod?" is een vraag waarvan het antwoord je waarschijnlijk niet aanstaat. 

7. Stel controlevragen over zaken die nog vaag zijn

Dit kan je helpen om misverstanden later te voorkomen.

8. Klagende klanten kan je kalmeren door goede vragen te stellen over hun klacht. 

Het leidt af van hun emoties en zal je behulpzaam zijn om te ontdekken of er kleine zaken zijn die je ze kan geven om ze tegemoet te komen. 

9. Geef de keuze uit twee opties waar je alletwee blij mee zou zijn

"Waar gaat je voorkeur naar uit A of B?". De meeste mensen zullen een keuze maken tussen A of B.

10. Goede vragen moeten worden gevolgd door goed luisteren

Luisteren is misschien nog wel belangrijker dan spreken. 

Laatste Blog:

Show up and throw up!

An evocative phrase that I heard in two different settings for the first time last week. It concerns the behaviour of salespeople who spend inordinate amounts of time in what is best described as rampant persuasion rather than try to understand what the customer wants. As you must know by now (if you are regular readers of this BLOG), Scotwork are absolute experts in the art of negotiation. We often describe negotiation as what happens when the selling (persuasion) stops.

Laatste Tweet:

Scotwork BeNeLux bvba
Vennenlaan 20
Zoersel
2980
België
+32 474 52 90 65
info.benelux@scotwork.com
Volg ons